Promotieteam Shotgun in gemeente Roermond

Maastricht - Op maandag 5 mei gaat het Shotgun-promotieteam van Veilig Verkeer Nederland naar het bevrijdingsfestival in Roermond en komt daarmee dit jaar voor de eerste keer in Limburg in actie. Het project Shotgun is gericht op jongeren en afleiding in het verkeer. Het promotieteam van Shotgun bezoekt 10 evenementen in 2014 in Limburg om jongeren duidelijk te maken hoe belangrijk de rol van de bijrijder is om de veiligheid in het verkeer te verbeteren.

Shotgun
Jongeren kunnen zelf veel doen om hun eigen veiligheid in het verkeer te verbeteren. Bijvoorbeeld door als bijrijder actief een rol te nemen voor een veilige autorit en Shotgun te worden. Een Shotgun neemt de telefoon aan, bedient de navigatie, verzorgt de muziek en zorgt ervoor dat vrienden achterin de chauffeur niet afleiden. De Shotgun checkt of de chauffeur ook echt de Bob is en durft er wat van te zeggen als er riskant gereden wordt. De Shotgun is degene die op de bijrijderstoel zit en er voor zorgt dat de chauffeur zijn aandacht op de weg kan houden. Hij of zij neemt de chauffeur taken uit handen en houdt een oogje in het zeil.

Vaker ongevallen onder jongeren
Jonge bestuurders en hun bijrijders zijn vaker slachtoffer van een auto-ongeval dan meer ervaren automobilisten. Afleiding in het verkeer speelt hierbij een grote rol. Veilig Verkeer Nederland heeft daarom de Shotgun campagne ontwikkeld.  In de VS is Shotgun alom bekend en wordt er gestreden om de ‘Best seat of the car’. Want Shotgun zijn heeft veel voordelen: De bijrijder heeft de beste zitplaats in de auto en bepaalt  welke muziek er wordt gedraaid. Veilig Verkeer Nederland wil met campagne bijdragen aan veiligere autoritten en een daling van het aantal ernstige verkeersongevallen onder jongeren.

Evenementen
Om Shotgun onder de aandacht te brengen bij jongeren tussen de 16 en 24 jaar gaat het promotieteam van Veilig Verkeer Nederland de komende maanden in Limburg naar 10 verschillende evenementen. Het promotieteam zal bezoekers van de evenementen aanspreken om de Shotgun aanpak te promoten onder de doelgroep. Meer informatie via www.shotgun.nl en facebook.com/shotgunnl.

Campagne ‘Maak van de 0 een punt’
Shotgun is één van de projecten van de Limburgse verkeersveiligheidscampagne ‘Maak van de 0 een punt’. In 2014 focussen de provincie Limburg en een groot aantal andere overheden, onderwijsinstellingen en Veilig Verkeer Nederland zich speciaal op de jonge bestuurder. Door de krachten te bundelen met onder andere partners zoals onderwijsinstellingen is het mogelijk om samen nog meer jongeren te bereiken en samen te werken aan Nul verkeersdoden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie:
U bent meer dan welkom bij de inzetten van het promotieteam. Voor exacte tijden en locatie of meer informatie neem contact op met:

Mirjam Lommerse
Veilig Verkeer Nederland
M: 06-28 471 922 E: m.lommerse@vvn.nl

De inzet zal maandag 5 mei om vanaf 13.30 uur plaatsvinden. Indien u aanwezig wilt zijn kunt u contact opnemen met Mirjam Lommerse.

Trefwoorden

shotgun